1st. FAI European Slalom Paramotor Championchips
Letiště Couhé- Verac, jihozápadní Francie 19.- 26. července
Je sobota 19. 7., 18:00 hodin a na přibyslavském letišti se právě chystá k odjezdu PPG reprezentace ve složení: Zdeněk Řezníček, Michal Loužecký, Milan Klément a bratr ze Slovenska Yvan Pestůn. Jedou na 1600 km vzdálené letiště ve Francii, kde se koná první evropský FAI šampionát ve slalomech paramotorů.
Tento závod je věnován polskému pilotu, loňskému mistru světa a skvělému člověku, Grzegorzi Krzyzanowskému, který tragicky zahynul letos v červnu.
Cestování v dodávce není bůhvíjak pohodlné a když přidáme třicetistupňové teploty, tak cesta je asi nejhorší část závodu. Hnedka na první zastávce ještě kdesi v Čechách si náš slovenský bratr objednal u MacDonnaldu borůvkový koláč a po pár kousnutích, dosti křečovitých, vytáhl z úst chrousta, když ho šel k obsluze reklamovat, tak ho nařkli, že si to vymyslel, žádná omluva nebo kompenzace. Takže pozor na Mekáče! Přes noc jsme přejeli Německo a hned jsme hledali nějaké odpočívadlo. To se povedlo a tak Řezňa s Yvanem spali v dodávce a já s Michalem venku pod širákem. Venku to bylo dobré až na přicházející bouřku, která nás pěkně vyplavila. Nezalekli jsme se však a po krátké pauze v dodávce jsme opět polehávali venku i přes občasný déšť.
Do Couhé jsme dorazili kolem sedmé večer, narychlo jsme postavili stany a jen co se nám to povedlo, tak začalo pršet. Naštěstí to nemělo dlouhého trvání, mraky odešly a po zbytek závodů bylo slunečno bez srážek.
Pondělí byl den, kdy probíhali registrace, kontroly dokladů, seznámení se z letištěm a první brífing, který byl zaměřen hlavně na pohyb na letišti a naše ubytování na letišti. Po předešlém leteckém dni odlétala vystupující letadla a každé provedlo efektní průlet na rozloučenou. Před západem slunce jsme si mohli potrénovat jednoduchý slalom a dokonce polétat po okolí bez omezení. Krajina v tomto místě je jedna veliká placka a z pohledu pilota nijak zvláště zajímavá, pořád se střídala jenom kukuřice, slunečnice a obilí.
V úterý přes den fouká celkem silný vítr, který utichá až těsně před západem a tak se podařilo odlétat jen jedno kolo kategorie PF1 a dvě kola PL1. Ráno snad bude lépe a trošičku polétáme.
Středa 6:15 brífing, stroje připravené na startu a v Couhé stojí pylony. Toto jsme ve Francii ještě nezažili. Po nastudování zadání startují první piloti z PF1. Jen co však dolétají a brífuje se další disciplína, začíná foukat a pylony si dávají rázem pohov. Vypadá to, že je pro dnešek dolétáno a dosti nápadně nám to připomíná loňské mistrovství světa, kdy se odlétalo naprosté minimum pro úspěšné dokončení závodů. Před západem však vítr zeslabuje a umožňuje odlétat kompletní dva slalomy. Již za pár minut byly hotovy výsledky a už bylo jasné, že se z naší technikou moc nechytáme a nejlépe z naší výpravy má nakročeno Yvan.
Čtvrteční předpověď nám hlásí vítr do 2 m/s a létání nám naruší akorát termika. Dopoledne jsme tedy stihli odlétat 6 platných kol a závodníci i organizátoři jsou spokojení. Přes den se jednotlivé skupinky rozjeli po krajině, většinou vyhledávali jakékoliv koupání, nebo alespoň trošku stínu. Ve večerních hodinách začínáme létat slalomy ve trojčlenných týmech+ jeden náhradník, který je vždy připraven na startu s nastartovaným motorem, pro případ, že by se cokoliv přihodilo jeho kolegům. U této disciplíny záleží jak na letu samotných pilotů, tak na správném střídání, které při zaváhání, nebo naopak při předčasném průletu časobránou může odsunout i ten nejlepší tým někam na dno tabulky. Po zásluze tuto disciplínu vyhráli Francouzi ve složení: Mateos, Jérémy a Vallée, kteří střídali naprosto perfektně, a byla radost se na ně dívat. Jejich samotné lety i střídání bylo naprosto perfektní.
Páteční ráno nás přivítalo opět letovým počasím, podle předpovědi se mělo rozfoukat a tak se ihned začalo závodit. První kolo se odlétalo ještě za dobrého větru, zato druhé muselo být ukončeno, protože si pylony daly pohov a s vyčkávajícími piloty to ve vzduchu pěkně mávalo. Zbytek dne byl volný program s tím, že se večer dolétá zbytek. Večerní brífing byl však velmi rychlý, kolem letiště chodily bouřky a tak poslední kolo bylo zrušeno a sobotní ráno bude patřit finále „tříkolek“ a „nožiček“.
Sobota 6:15 opět brífing, závodní stroje na startu a pylony opět připraveny. První jsou na řadě „tříkolky“. Na start jich jde šest, do druhého slalomu postupují čtyři a do finále jdou dvě a letí na dva vítězné slalomy. Ve všech finálových letech naprosto dominuje mladý polský závodník Wojciech Bogdal, který nedává v celém mistrovství nikomu nejmenší šanci. Jeho lety s tříkolkou stačí na umístění kolem osmého místa mezi „nožičkáři“!
Následuje kategorie PF1, tam postoupilo z předchozích kvalifikačních kol 16 závodníků, z naší party jen Yvan (SK). Do dalšího kola postupuje 8 pilotů (Yvan bohužel na devátém místě). Semifinále je v režii dvou Poláků a dvou Francouzů. Svůj slalom bohužel nezavírá Marcin Bernat, který nezvládl klapanec při poslední zatáčce před bránou. Alexandre Mateos posílá svůj Slalom do negativky a ztrácí drahocenné setiny. Do finále tedy postupuje Jérémy Pénome (FR) a Piotr Ficek (PL), ten však v druhém slalomu točí pylon na druhou stranu a ve francouzském táboře začínají oslavy domácího šampiona.
V 18:00 začíná slavnostní vyhlášení, nejprve soutěž teamů, následuje kategorie PL1 a PF1.
Po oficiálním zakončení následuje bohatý raut a večerní zábava, které se však nezúčastníme, neboť nás čeká pekelná štreka domů. Opět nás čeká noční přespání pod širákem kdesi ve Francii a ráno pokračujeme směr Německo. Po cestě vidím u dálnice na podstavci vystavený Concorde, nedalo mě to ani moc přemlouvání (zrovna jsem řídil) a už jsme platily vstupné u kasy. Milé bylo zjištění, když nás u vchodu přivítal L-39 Albatros, L-13 Blaník a Čmelák. Během tříhodinové návštěvy jsme muzeum pouze prohlédli, mohu jen doporučit, ale pro důkladnější prohlídku si rezervujte minimálně jeden celý den.
Ještě k pravopisným chybám v našich jménech. Francouzi si nás trošku upravili, takže já jsem Klément a bratr je „tvrdý Yvan“, škoda že mu to napsali i na diplom se kterým se nemůže ani pochlubit.
No a na závěr malé shrnutí. Při loňském mistrovství světa létal „Křižák“ naprosto bezkonkurenčně, letos při mistrovství Evropy takto létalo prvních 15 pilotů, všichni si vzali příklad z tohoto skvělého pilota i člověka, odkoukali od něj jeho styl létání a dovedli ho k dokonalosti.
Příští rok by se mělo konat MS ve slalomech v Polsku, takže i my by jsme si měli vzít příklad z Grzegorze a zdokonalit se v létání kolem pylonů ať už lepší výbavou a hlavně profesionálním přístupem.
Autor: Milan Klement
Špajda píše:
Super článek, ještě zkuste přidat nějakou fotku a celkové výsledky, ať se máme čím chlubit:-), letos je to závodní rok ve všech odbornostech, ale na para nikdo nemá:-)
Kléma píše:
Ještě dodáme info z MS v Maďarsku, od tamtud jsme dovezli teamovou bronzovou medaily.
Špajda píše:
to už na báru praskne police pod těma medailema:-)
Lázňa píše:
dost řečí náčelníku,měl bys začít také létat………na PPG samozřejmě
Špajda píše:
to bych měl, musím dát těch avizovaných 35h :-), letos jsem zatím na nule 🙁