Nový ročník poháru Petra Tučka ve sportovním ultralehkém létání začal 26. 4. 2015 tradičně v Havlíčkově Brodě. Po loňské sezóně, které pro naše posádky znamenala celkové 8. místo z 64 klasifikovaných posádek ve dvoumístné kategorii a 3 místo v jednomístné kategorii, jsme se prvního závodu, navíc v domácím prostředí, zúčastnili s cílem atakovat přední příčky a pokud možno obhájit loňské vítězství (http://ppt.laacr.cz/files/4/vysledky%20R-AL2.pdf).
Závodu se zúčastnil pilot Karel Dvořák s navigátorem Vlastimilem Forstem. Přesto, že šlo o první soutěžní let v uvedeném složení a bez předchozího tréninku, příprava na let i synchronizace činností na palubě se velmi dařila. Část letu probíhala v hustých dešťových přeháňkách, kdy přesná navigace probíhala pohledem z letadla pod sebe, nebo s ohlédnutím za sebe. Přesto se podařilo najít dvanáct z patnácti fotografií a všechny tři vytyčené znaky.
Jaké ovšem bylo zklamání, když krátce po letu a odevzdání dokumentace se nepodařilo načíst data ze záznamového zařízení. Nebylo tak možné započítat body za průlety prostorovými a časovými branami, což představuje cca 70 procent možných bodů z úlohy. Přesto se právě díky nalezeným fotografiím, znakům a přesnému přistání podařilo získat body na celkové 11. místo mezi 23 posádkami. Matematické vyhodnocení letu dle vlastních záznamů a hypotetické srovnání s ostatními závodníky dávalo předpoklad umístění v blízkosti medailových míst. Prostě i sportovní smůla někdy přijde.
Celkové výsledky zde:
http://ppt.laacr.cz/files/25/vysledky%20R-AL2.pdf
Následovala delší přestávka z důvodu pracovních, rodinných a jiných leteckých aktivit a to až do prvního prázdninového víkendu, kdy nás za zvuku cimbálu a cinkotu sklenic s vínem přivítalo letiště Kraví Hora ve vinařském kraji v blízkosti Velkých Pavlovic. Soutěže s zúčastnila po více než roční přestávce tradiční posádka Karel Dvořák – Pavel Šmíd a jako obvykle po přípravě v mentální teoretické rovině představovala cesta na soutěž praktický trénink. Soutěžní trasa probíhala ve vinařské oblasti Pálavy, v okolí Novomlýnských vodních ploch. Pro nás byl novinkou nový typ v našich krajích neobvyklého navigačního objektu – vinice.
Při letu byly uplatněny dříve aplikované postupy. S letem v mimořádně horkém vzduchu jižní Moravy se motor letadla i jeho posádka vypořádala dobře a výsledkem bylo celkové 4. místo.
Celkové výsledky zde:
http://ppt.laacr.cz/files/17/vysledky%20R-AL2.pdf
Povzbuzeni umístěním v blízkosti medailových pozic a současně porovnáním vlastních letů s lety soupeřů jsme se rozhodli provést malé úpravy taktiky a to již od samotné přípravy letu. Třetí prázdninový víkend nás za zvuku Mistříňanky (známá kapela z nedalekých Svatobořic), zpěvu místních ovíněných chalanů a kulisy nalévajících se hroznů přivítal sluncem rozpálený Kyjov. Modelová předpověď teploty na celém území Česka předpovídala nejvyšší hodnoty právě pro tuto oblast, ležící již v oblasti západních vnějších Karpat, začínajících již nedaleko Brna v oblasti Ždánického lesa, přes který také vedla část soutěžní tratě. Trať byla technicky náročná, odpovídala zvlněnému charakteru místní krajiny a střídající se rovina s velkými převýšeními, doplněná výškovým omezením blízkého TMA Brno. Upravená taktika, spočívající v předání více prostorových kompetencí navigátorovi a také soustředění se na přesné dodržování času na trati vedla k zisku stříbrné medaile s těsným bodovým rozdílem za domácí posádkou.
Celkové výsledky jsou zde:
http://ppt.laacr.cz/files/18/vysledky%20R-AL2.pdf
a trasa letu zde:
http://ppt.laacr.cz/competitionFlight.php?id=2194
Pozn.: „Vlnovky“ na trase před otočnými body není rozmar, nebo neschopnost vést letadlo rovně. Je to jedna z metod, jak dodržet přesný čas na trati snížením úsekové rychlosti, když již není možné snížit rychlost let. I tato procedura má všech své pravidla – směrové odchylka od plánované trati nesmí být větší než 90 stupňů.
A na závěr dvě soutěžní otázky:
1 – Při letu na navigační soutěž lze často narazit na zajímavá místa. Poznejte letiště, fotografované během jedné z cest na soutěž.
2 – Poznejte a správně uvedťe název kopce s vysílačem vlevo od Condora, parkujícícho na letišti Kyjov a dále uveďte jaký objekt (uměle vytvořený), tak netypický pro místní oblast se na něm nachází.
Kdo první správně odpoví na uvedené otázky a napíše je do komentáře, získává 20 min. navigačního letu v okolí Přibyslavi s dodržením postupů stejných, jako při soutěžním letu (včetně přípravy a hledání fotografií).
Anna W. píše:
Myslím si, že na prvním obrázku je letiště Vracov, na druhém obrázku je Strážovský kopec (Babí lom)a nachází se na Kyjovské pahorkatině a za netypický bod bych označila samotný vysílač Českých radiokomunikací plus budovu vedle vysílače 🙂
kudrna píše:
Ahoj,myslím že na první fotce je LKTB a na druhé je jak již psala Anna babí lom 🙂 jen ta stavba je zatím nejasná 🙂
kudrna píše:
že by to byli vinice 🙂
Navigátor píše:
Anna správně uhodla Strážovský kopec a Kudrna Brno Tuřany. Gratuluji k odpovědím, protože určitě bylo potřeba pozorně navigovat. Z různých směrů zkreslené a nebo nezřetelné objekty jsou charakteristické pro soutěžní navigaci.
Vysílače jsou pro zdejší kopce typické a nemluvě o vinicích. Přesto jste vyhráli alespoň okruh na Condorovi.
Soutěž v tuto chvíli končí. Na jižní straně Strážovského kopce je ski-areál. To zde není příliš typické.
Při detailním zkoumání fotografie je vidět pás sjezdovky.