• 26Čvc

    V červnu startovala posádka z AK Přibyslav Karel Dvořák a Pavel Šmíd po krátké přestávce v dalším závodě seriálu navigačních soutěží LAA, poháru Petra Tučka. Soutěž se přesunula do východních Čech a soutěžní posádky 7. června přivítalo velké letiště v Hradci Králové. Trať tentokrát vedla z polabské nížiny do podhůří Krkonoš a byla opět charakteristická střídáním prostředí s dobře ukrytými otočnými body a traťovými objekty, zejména v údolích.

    Protože v uplynulém období nezbývalo příliš prostoru pro praktický trénink, byla příprava provedena zejména v mentální a technologické rovině, spočívající v rozboru dosud letěných úloh se zaměřením na provedené chyby a teoretická příprava na letovou fázi. Technologická příprava spočívala jak v běžné údržbě tak i v úpravě kokpitu Condora, představující instalaci panelů pro umístění fotografií a zvýšení komfortu pro činnost při soutěžní úloze. Výcvikový a rekreační letoun se tak postupně mění v soutěžní speciál.

    Cílem Přibyslavské posádky bylo především kvalitativně navázat na předchozí letěné soutěžní úlohy a  získat co nejvíce bodů jak v konkrétní soutěži, tak i do celkového hodnocení seriálu. Vydařený let po zadané soutěžní trati tentokrát představoval bramborovou medaili, ale především získání dalších cenných zkušeností a to jak v individuální činnosti členů posádky, tak především v koordinaci a spolupráci při přípravě a během celého soutěžního letu. Konkurence ostatních posádek je vysoká a tento fakt potvrzuje pohled na výsledkovou listinu, kdy posádky zejména v horní části tabulky mají minimální bodové rozdíly. Nalezení / nenalezení např. jediné fotografie, nebo více či méně přesné přistání může zcela zásadně zamíchat celkovým pořadím. Uvedený fakt dodává soutěži punc opravdového závodění a je také výraznou motivací pro důkladnou přípravu a trénink na další soutěžní kola.

    Následně se soutěže přesunuly do oblasti západních a severních Čech do destinací na hranici doletu našeho Condora. Současně také bylo třeba věnovat pozornost klubovému létání, zejména výcvikovým letům s cílem rozšířit řady pilotů UL a tím také potenciálně obsadit na některém z následných závodů více soutěžních posádek. Závodní speciál se tak na nějaký čas změnil na rekreační a výcvikový letoun, avšak ke každému letu bylo přistupováno s tréninkovou odpovědností a každé výcvikové přistání bylo nácvikem na přesné přistání soutěžní.

    V aeroklubu tak byla v uvedeném období získaná jedna nová UL kvalifikace a jedna stávající obnovena. Novým / obnoveným pilotům tímto gratulujeme a přejeme chuť a čas do dalšího létání s co nejdřívějším začleněním do soutěžního týmu.

    Po delší pauze se soutěž přesunula 19. července opět do Hradce, tentokrát však do jižních Čech, tedy Jindřichova. Prostředí rybníkářské krajiny v okolí Zlaté Stoky představovalo opět navigačně zajímavou úlohu s novými atributy. Tropické počasí, kdy teplota vzduchu přesahovala 30 stupňů Celsia, nijak neubrala na soutěžní atmosféře, motivaci všech závodníků, ale ani na přísnosti rozhodčích, kteří v souladu s pravidly netolerovali sebemenší chybu.

    Soutěže se nemohla tentokrát zúčastnit posádka v obvyklém složení a tak se závodu zúčastnila instruktorská dvojice Karel Dvořák a Zdeněk Špaček. Vzhledem k omezeným možnostem společného praktického nácviku byla opět provedena teoretická příprava s využitím dosavadních soutěžních zkušeností a společný tréninkový let představoval samotný přesun na soutěž.

    Výsledkem spolupráce obou členů posádky při přípravě na soutěžní úlohu i v průběhu letěné trati bylo vyvážené provedení všech činností, spočívajících ve vedení letadla po zadané trati a dodržování vypočítaného času, stejně tak, jako vyhledávání vytyčených znaků a předložených fotografií. Opět se potvrdila celková kvalita soutěžního pole a tak i subjektivně vydařený let znamenal tentokrát umístění v polovině startovního pole na 9tém místě. Celkový výsledek je opět motivací do dalšího tréninku a soutěžení. Závod byl zdrojem cenných zkušeností, ale také důkazem toho, že bez praktické přípravy se bude složitě obhajovat jarní úspěch v prvním kole seriálu.

    Zajímavostí byl zájem plachtařů na LKJH o našeho Condora, resp. o jeho vlečné zařízení a možnost využít pro aerovlek . Přesto, že vlečné zařízení je v současné době nefunkční, může to být technickou i provozní perspektivou pro následný provoz UL v našem AK.

    Následujících dvou kol se pravděpodobně naše posádky nezúčastní z důvodu pracovního, rodinného a také aeroklubového vytížení. I když kdo ví….

    Cílem tak je zúčastnit se posledního kola seriálu soutěží, které se bude v září konat tam, kde to pro nás letos všechno začalo, v Havlíčkově Brodě. Možná se podaří obsadit alespoň dvě posádky. Pro ostatní piloty AK je to příležitostí, jak si v téměř domácím prostředí vyzkoušet soutěžní navigační let a získat tak motivaci pro přípravu a následné soutěžení a nebo i rekreační navigační létání.

    Cílem soutěží není jen snaha získávat vavříny. Je to příležitost vydat se do vzdálenějšího okolí a navštívit jiné, než vlastní letiště, procvičit se v přípravě a provedení navigačního letu, poznat jiná prostředí a prodiskutovat letecké záležitosti se stejně „postiženými“ kolegy – soupeři, případně si i vyměnit zkušenosti v oblasti techniky a provozu svých strojů.

     

    Odkaz na výsledky z Hradce Králové:

    http://www.laacr.cz/SvazUL/Documents/Sportovni-vysledky/2014/4.%20PPT%20Hradec%20Kr%C3%A1lov%C3%A9%20results%20R-AL2.pdf

     

    Odkaz na výsledky z Jindřichova Hradce:

    http://www.laacr.cz/SvazUL/Documents/Sportovni-vysledky/2014/vysledky%20JH%20R-AL2.pdf

     

    Několik fotografií:

    Vyzvednutí zadání trati v závodní kanceláři.

    Vyzvednutí zadání trati v závodní kanceláři.

     

    Condor startuje k soutěžnímu letu.

    Condor startuje k soutěžnímu letu.

     

    A malá soutěž na závěr:

    I cestou na / ze soutěže lze pozorovat zajímavá místa – poznáte objekt na fotografii? Kdo první do komentáře k článku napíše název kopce se stožárem a uvede správně jeho vzdálenost od LKPI, získá 10 min. letu na soutěžním speciálu TL-132 Condor.

     

    Soutěžní fotografie

    Soutěžní fotografie

     

    Autor článku: ing. Karel Dvořák

     

    Publikoval(a) Zdeněk Špaček | 26.7.2014 |



7 komentáře

WP_Cloudy

  • kudrna píše:

    Není to u Prachovic? Asi ne že? Kdyby náhodou,tak 52km 🙂


  • Karel píše:

    Prachovice v okoli bodu na fotografii nejsou. Navigujte dal…


  • Tomas píše:

    … Javořice, 50,2km


  • Roman píše:

    jestli ste leteli z j.h., tak to bude asi javořice – 50km…


  • Pepa píše:

    ja vim, dam ale jeste sanci ostatnim…. 🙂 – je to 50.5km ??


  • Karel píše:

    Letu Zdar,
    vitezem se stal navigator Tomas. Na fotografii je opravdu Javorice a i 50km +- 0,5 km je v toleranci. Prosim viteze, aby se identifikoval na xdvorakk@seznam.cz


  • Karel píše:

    a dohodl se na vyzvednuti vyhry. Ostatnim navigatorum, kteri spravne odpovedeli gratuluji nejen ke spravnym odpovedim, ale taky k tomu, ze precetli vetsinu textu clanku a ze pravidelne navstevuji www stranky LKPI.CZ. Urcite se podobna soutez jeste objevi.

Komentujte...